51 ‘La Défense’ in Parijs

11 december 2022 - Antwerpen, België

De Frans-Pruisische Oorlog van 1870-71 verliep voor Frankrijk dramatisch. De Pruisen waren opgerukt tot aan Parijs, hadden de stad omsingeld en hongerden de troepen en inwoners uit. Capitulatie was het gevolg en gebiedsafstand van de Elzas regio een feit. Maar deze nederlaag wakkerde na de oorlog bij de Franse Natie een gevoel aan van nationale trots en eendracht. En op 12 oktober 1883 kwamen naar schatting 100.000 mensen kijken naar de inhuldiging van ‘La Défense de Paris’, een beeldengroep, ontworpen door Louis-Ernest Barrias, die deze oorlog en haar ontberingen moest herdenken. Het sculptuur bestaat uit drie figuren die de verdediging van Parijs tijdens het beleg symboliseren. Een vrouw in uniform van de Nationale Garde met een kroon op haar hoofd en die leunend op een kanon een vlag vasthoudt, een zittende  soldaat die zijn geweer schoonmaakt en aan de achterzijde een jonge vrouw die het lijden van de bevolking belichaamd. Het beeld was geplaatst in  Courbevoie, een toen nog rustig stadsdeel van Parijs, aan de overkant van de Seine, daar waar later de grootste kantorenwijk in Europa zou verrijzen met een woud aan wolkenkrabbers … ‘La Défense’. Symbool voor de wijk is ‘La Grande Arche’, dat  op één lijn staat met het Louvre, de Champs Elysées en de Arc de Triomphe. Dit gigantisch gebouw is de 20Sste eeuwse zuster van de Arc de Triomphe. Het is een uniek kantorengebouw, in de vorm van een uitgeholde kubus ontworpen door de Deense architect Johan Otto von Spreckelsen. Het heeft een hoogte van 110m, een lengte van 112m en een diepte van 107m. Het gebouw is zo immens dat de volledige kathedraal Nôtre-Dame in de uitholling past… La Défence is helemaal geen onpersoonlijke kantorenstad maar eigenlijk één groot een dynamisch cultureel en artistiek museum waar je al ronddwalend de meest fascinerende kunst tegenkomt. Meer dan zestig werken, dikwijls meters groot, vind je op je route wanneer je door dit impressionante stadsdeel wandelt. Vele kunstenaars hebben hun bijdrage geleverd zoals Moretti met ‘Le Monstre’ en Joan Miro met ‘Personnages Fantastiques’. Aan de kant van de Seine, kom je aan de Esplanade, een plein waar de grandeur van de Lichtstad tot haar volle recht komt door het panoramische zicht op de ‘axe’ vlak voor je ogen … met de Arc de Triomphe, de Champs Elysées, de Tuileries en het Louvre aan de horizon.