24. De magische grotten van ‘Le Gouffre de Padirac’

10 december 2022 - Antwerpen, België

“terwijl ik mij met een touw tientallen meters liet zakken in de bodemloos lijkende kloof verdween het licht van de bovenwereld en een zachte vochtigheid kwam me tegemoet. Geen mens was ooit afgedaald in deze diepten en hetgeen ik ontdekte oversteeg mijn wildste verbeelding… De natuur heeft nergens anders zo’n buitengewone monumenten gecreërd. En eenmaal afgedaald tot 103 meters diepte heb ik de temperatuur gemeten : 13°C. Ik hoorde het geklater van water dat zich een weg baande door uitgesleten rotsen. Ik kon het riviertje volgen. Het was een horizontaal lopend parcours met een opeenvolging van meanders en de nauwe doorgang werd steeds breder en breder. Ik liep voorbij gewelfde zalen, steeds hoger en groter en waadde doorheen meertjes waarvan het water van een onbeschrijflijke helderheid was. Stalagmieten en stalagtieten met een nooit gezien pallet van kleuren ontplooiden zich voor mijn ogen. Na 1 km was mijn pad een echte rivier geworden, omsloten door rotsen, en moest ik rechtsomkeer maken. De volgende expedities hadden we kleine bootjes mee en volgden de rivier verder stroomafwaarts".Édouard-Alfred Martel, speleoloog 9 juli 1889 - Padirac

Op het moment zijn er 42km in kaart gebracht en men weet wel dat ze uitmondt in de Dordogne, maar nog steeds heeft de rivier niet al haar geheimen prijsgegeven. Op het moment zijn er 42 kilometers in kaart gebracht en men weet wel dat de grotten uitmonden in de Dordogne. Een bezoek aan de grot is een unieke ervaring. Je daalt af in de schacht langs trappen en liften tot op 103 meters diepte. Dan volg je gedurende 1 km het spoor van Martel. Daar ga je aan boord van kleine bootjes tot aan de ‘Dome’, een 90 meters hoge onderaardse kathedraal met natuurwonderen zoals de ‘Grande Pendeloque’, een enorme steen van circa 60 meters hoogte. De ‘Gouffre de Padirac’ bevindt zich temidden de idyllische natuur van de Dordogne, vlakbij Rocamadour.