29. De champagne van Leonardo DiCaprio

10 december 2022 - Antwerpen, België

“Ik vernam dat Champagnehuis Telmont in haar wijngaarden de biodiversiteit beschermt en 100% hernieuwbare elektriciteit gebruikt. Haar drive om haar ecologische voetafdruk maximaal te milderen passioneerde mij en ik ben fier  dat ik kan mede-investeren in dit respectabele wijnhuis”

Leonardo  DiCaprio 23 februari 2022

De Oscar Winner is met zijn ‘Leonardo DiCaprio Foundation’ een gedreven  activist van alles wat te maken heeft met klimaat, biodiversiteit en ecologie. De foundation steunt wereldwijd 128 projecten. Het verhaal van Champagne Telmont begint in 1912 in Epernay. Slechte wijnoogsten als gevolg van het woekeren van de druifluis in de wijngaarden deden vele champagneboeren  druiven uit andere streken van Frankrijk importeren. Dit was wettelijk verboden daar de herkomstbenaming voor ’champagne’ strikt regionaal gebonden was aan de streek zelf. Er waren voor- en tegenstanders van deze import en de conflicten waren dermate dat de gendarmerie meermaals moest tussenkomen. Het ging tenslotte om de wijnboeren hun broodwinning. Een zekere Henri LHôpital was een fervent tegenstander van de vreemde import en  componeerde de hymne ‘Gloire au Champagne’ om zijn steun te betuigen. En hij startte gelijk zelf ook een wijnhuis op, en dit onder zijn eigen naam. Zijn zoon André trad in de voetsporen van zijn vader en de Tweede Wereldoorlog brak uit. André vervoegde ‘Le 2ème Régiment des Cuirassiers’, de oudste cavalerie eenheid van het Franse leger. Als eerbetoon aan het regiment waarin  hij gediend had nam hij voor zijn champagne het logo over van Les Cuirassiers, een buste van een geharnaste ridder… En nu, twee generaties LHôpital later, is de passie nog even groot. In ‘Les Ateliers J. de Telmont’ kan men gedurende  een hele dag het gebeuren van de vinificatie beleven, in de wijngaarden, in het atelier en in de kelders, en dit omlijst met bijpassende gastronomische gerechten. Oenotoerisme ten top! En samen met de gedrevenheid om een topchampagne te maken blijft ook het ecologische een prioriteit. Telmont is gestopt met het bottelen in nieuwe  doorschijnende glazen flessen maar gebruikt nu enkel nog gerecycleerd glas. Transport per vliegtuig naar de States en Azië is vervangen door zeetransport.